Nadstavby pre mechanické zabezpečenie zjazdnosti cestných komunikácií

 

Výmenné nadstavby určené pre mechanické zabezpečenie zjazdnosti cestných komunikácií sú mechanizmy, ktoré vykonávajú mechanické odstraňovanie snehu, utlačenej vrstvy snehu alebo kašovitej vrstvy. Na rozdiel od výmenných nadstavieb určených pre posypové činnosti, ktoré sa od seba v prevedení moc nelíšia, tieto mechanizmy určené pre mechanické odstraňovanie sú rôznych druhov. Ide o statické radlice, ktoré sa pripevňujú na prednú alebo zadnú časť mobilného dopravného prostriedku, alebo dynamické mechanizmy známe ako frézy a ľadorezy v prednej časti mobilného prostriedku.

Technické údaje radlíc zabezpečujúcich mechanické úpravy : 

  • šírka – celková šírka radlice, pohybuje sa od 1500 mm až 3500 mm,
  • pracovná šírka – táto šírka predstavuje šírku, pri určitom uhle natočenia, ktorý sa pohybuje od 30° do 40°,
  • výška radlice – v závislosti od typu radlice, v rozmedzí od 600 mm – 1500 mm,
  • hmotnosť – dôležitý údaj pri rozhodovaní o umiestnení na určité vozidlá (zmena ťažiska), v rozmedzí od 300 kg až 1100 kg pri šípových pluhoch,
  • pretláčanie radlice – vykonávané mechanicky alebo hydraulicky,
  • materiál vyhotovenia – hlavná časť je väčšinou z ocele, okraje môžu byť z gumy alebo vulkolamu.

 

Technické údaje fréz zabezpečujúcich mechanické úpravy :

  • šírka záberu - šírka, ktorú fréza dokáže spracovať, väčšinou sa jedná o šírku 2500 mm,
  • výška záberu   - závislá od výšky kolesa, ktoré sa otáča a spracováva sneh, pohybuje sa od 1 450 mm do 2 000 mm,
  • vyhadzovacia vzdialenosť – vzdialenosť, do ktorej je fréza schopná premiestniť sneh, ide o 20-30 metrov,
  • vyhadzovací výkon – podiel objemu spracovaného snehu na jednotku času, napr.  1 350 m3. hod-1 až 1 600 m3. hod-1, v závislosti od typu zariadenia.

 

Zmierňovanie šmykľavosti posypmi je zabezpečené pomocou výmenných nadstavieb, väčšinou sa jedná o výmennú nadstavbu, v ktorej sa nachádzajú posypové materiály a v zadnej spodnej časti je zariadenie určené na rozmetávanie posypových materiálov.

 

Hlavné kritéria výmenných nadstavieb vykonávajúcich posypové činnosti v rámci zimnej údržby :

  • objem časti určenej pre posypové materiály – čím väčší objem, tým je možné zabezpečiť posyp väčšej plochy vozovky bez nutnosti vrátenia sa na stredisko na naplnenie posypových hmôt, 
  • šírka rozmetania – v závislosti od šírky udržiavanej vozovky, šírka rozmetania sa pohybuje od 2 až 8 metrov,
  • pohon určený na dávkovanie posypových materiálov – môže byť hydraulický, alebo pomocným motorom,
  • pracovná rýchlosť – pohybuje sa od 3 do 60 km.h-1, je závislá od rýchlosti rozmetania.
  •  

Výmenné nadstavby zabezpečujúce zimnú údržbu majú hlbšie rozdelenie, ktoré je spracované v schéme.

Často dochádza ku kombinácií výmenných nadstavieb určených na zimnú údržbu pre efektívnejšie využitie dopravných prostriedkov. Kombinácia čelne nesenej radlice a výmennej nadstavby určenej na výkon posypových činností je veľmi často využívaná.